16 juni 2016
Rådgivaren hade fått ett e-postmeddelande från en känd kund med en begäran om att göra en utlandsbetalning på 10 000 USD. Uppdraget utfördes. Det visade sig dock att kundens e-post hade blivit kapad.
När kunden hörde av sig och rådgivaren förstod att det hade varit fråga om ett falskt e-postmeddelande lyckades han stoppa transaktionen och rapporterade omgående det inträffade.
Disciplinnämnden konstaterar att rådgivaren bröt mot företagets interna regler genom att inte kontrollera att det aktuella e-postuppdraget var korrekt. Viss ekonomisk skada uppstod dessutom genom kursförlust. Att dessa interna regler följs är av stor betydelse för en säker hantering av kunduppdrag och för att motverka bedrägerier.
Rådgivaren meddelas en varning för det inträffade.
Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, VD Swedsec Licensiering AB
08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se