22 augusti 2016
Rådgivaren har inte följt arbetsgivarens regler för Känn Din Kund. Hans agerande har lett till att företaget inte har kunnat verifiera att kundkännedom uppnåtts, vilket står i strid med lag och föreskrift.
Rådgivaren har inte följt rutinen för Känn Din Kund i ett stort antal kundmöten under en relativt lång tid. Agerandet innebär att företaget inte har kunnat verifiera att kundkännedom uppnåtts. Det står i strid med reglerna om kundkännedom i lagen om åtgärder mot penningtvätt m.m. samt Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd.
Swedsecs disciplinnämnd bedömer överträdelserna som allvarliga men anser att påföljden kan stanna vid en varning.
Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, VD Swedsec Licensiering AB
08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se