21 januari 2016
Den SwedSec-licensierade privatrådgivaren fick ett e-postmeddelande som såg ut att komma från en känd kund till rådgivaren och som behövde hjälp med en utlandsbetalning till Spanien. Eftersom privatrådgivaren visste att kunden under stor del av året bodde på Gran Canaria såg han inget märkligt med uppdraget. Privatrådgivaren ställde även kompletterande frågor via e-post och fick svar. Därefter genomförde han utlandsbetalningen utan någon identitetskontroll.
Det visade sig senare att e-postmeddelandet inte kom från kunden utan var ett bedrägeri. När privatrådgivaren utförde utlandsbetalningen utan identitetskontroll bröt han mot arbetsgivarens regler.
Disciplinnämnden meddelar rådgivaren en varning i enlighet med nämndens praxis i liknande disciplinärenden.
Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.
För ytterligare information kontakta: Katarina Lidén, VD, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se